Spam wordt ook wel 'unsolicited bulk e-mail' (UBE)
genoemd: ongevraagde (unsolicited) e-mail die in grote hoeveelheden (bulk) wordt
verstuurd. Beide criteria (ongevraagd én in grote hoeveelheden) moeten van toepassing
zijn om van 'spam' te spreken.
OORSPRONG VAN DE TERM SPAM
De term spam is eigenlijk een merknaam van de fabrikant Hormel
voor (gekookte) ham in blik (te vergelijken met Smac van het merk Unox). SPAM
is een afkorting van spiced ham.
Dat het merk SPAM geassocieerd wordt met ongevraagde bulk e-mail lijkt terug
te voeren te zijn op een sketch van
Monthy Python in de jaren zeventig. Daarin figureert een echtpaar dat in
een restaurant alleen maar gerechten kan bestellen waarin SPAM zit. Als een
groep gasten vervolgens steeds harder SPAM begint te scanderen, wordt elke conversatie
onmogelijk. Zie hier de vergelijking: hoe meer spam in uw mailbox, hoe minder
gewone mail nog opvalt.
Bekijk de SPAM-sketch van Monty Python:
SPAM MET KLEINE OF GROTE LETTERS?
Officieel mag je alleen spam als SPAM (met grote letters) schrijven
als je het (vlees)merk SPAM bedoelt. Heb je het over spammail, schrijf dan spam
met kleine letters.
EERSTE SPAM MAILING
Op 3 mei 1978 verstuurde Gary Thuerk als marketingmedewerker
van het toenmalige Digital Equipment (DEC) als eerste een commerciële boodschap
aan een groot aantal mensen via e-mail. Het ging om 393 e-mailadressen. Vandaag
de dag heeft spam epidemische vormen aangenomen met dagelijks naar schatting
120 miljard boodschappen die samen 90 procent van het e-mailverkeer voor hun
rekening nemen.
PHISHING
Soms gaat het bij spam om een vorm van 'phishing'.
Phishing is oplichterij op internet. Door misleiding en bedrog via onechte e-mails
die in grote hoeveelheden verstuurd worden, proberen fraudeurs u persoonlijke
informatie te ontfutselen. Ze 'vissen' als het ware naar uw gegevens.
De gegevens waar de criminelen om vragen zijn bijvoorbeeld uw logingegevens,
wachtwoorden, bankrekening, creditcardgegevens en/of sofi-nummer. Word u wel
eens via e-mail om dergelijke gegevens gevraagd, handel dan zeer terughoudend. Lees alles
over Phishing.
Verzenders van spam zijn vaak speciale bedrijven in het buitenland,
die zich alleen met het maken en verzenden van spam bezighouden en daarin
niet geremd worden door de wetgeving ter plaatse.
Computers van spamverzenders zoeken actief op internet naar e-mailadressen,
bijvoorbeeld op websites en in nieuwsgroepen. Elk adres dat gevonden
wordt, wordt toegevoegd aan spamlijsten. Wees dus voorzichtig met het
achterlaten of vermelden van uw e-mailadres in nieuwsgroepen en op websites.
Wilt u toch graag uw e-mailadres op een forum kwijt, maak er dan een
afbeelding van. Mensen lezen dan wel uw mailadres, maar robots kunnen
dat niet. Lees meer tips in het
stappenplan tegen spam.
Spamverzenders maken ook gebruik van computers die zelf e-mailadressen
genereren. Continu verzenden deze computers ongevraagde e-mail naar
oneindig veel zelfgemaakte e-mailadressen (dictionary attacks). Komt
een e-mail met een foutmelding retour, dan 'weet' de computer
dat dat e-mailadres niet bestaat. Komt er geen foutmelding dan 'weet'
de computer dat de kans groot is dat het e-mailadres wel bestaat.
Een andere manier om aan bestaande e-mailadressen te komen is door
het harvesten van e-mailadressen. De spammer vraagt daarbij aan een
mailserver of een bepaald e-mailadres bestaat. Als deze vraag op de
juiste manier gesteld wordt, geeft de server keurig aan of het gevraagde
e-mailadres bestaat of niet. Op dat moment is überhaupt nog geen mail
verzonden. Als de server OK geeft voor een e-mailadres, weet de spammer
genoeg. Hij verbreekt de verbinding en zet het bewuste e-mailadres vrolijk
op zijn spamlijst. Deze manier van checken of e-mailadressen bestaan
of niet, biedt de mogelijkheid om met behulp van speciale software in
zeer korte tijd heel veel bestaande mailadressen in handen te krijgen
zonder al teveel moeite.
Sinds 19 mei 2004 is spamming in Nederland bij wet verboden. Het
versturen van ongevraagde e-mail, of het nu commercieel van inhoud is,
politiek of charitatief, is niet langer toegestaan. Verzenders moeten
aantoonbare toestemming hebben van iedere ontvanger voor elke (bulk)
e-mail die ze versturen, bij elke e-mail een duidelijke en makkelijke
mogelijkheid tot afmelden bieden, en zichzelf als afzender duidelijk
identificeren. Ook het verzamelen van e-mailadressen voor mailings werd
door de aanpassingen in de Telecomwet aan banden gelegd. De OPTA (toezichthouder
op de post- en telecommunicatiemarkt in Nederland) is belast met de
handhaving van het spamverbod voor spam afkomstig uit en gericht op
Nederland. Een klacht over spam kan op een speciale website worden ingediend:
www.spamklacht.nl.
Telecomwaakhond OPTA heeft eind 2004 de eerste boetes opgelegd aan
verzenders van spamberichten. Totaal werd beboet voor 87.500 euro. De
hoogste boete bedroeg 42.500 euro. Deze werd opgelegd aan een persoon,
die betrokken was bij vier spamverzendingen, waaronder een oproep tot
het kopen van medicijnen. De Opta kwam in actie op basis van klachten
die waren ingediend via spamklacht.nl.
Ongevraagde faxen vallen ook onder spam en klachten kunt u indienen
bij OPTA via Spamklacht.nl. Vermeld daarbij zo veel mogelijk gegevens.
De inhoud en de afzender genoemd in het faxjournaal (ook als het faxjournaal
blanco is) kunt u in het formulier zetten bij het veld ‘Waar gaat
het bericht over? Als in de fax een website of nummer wordt aangegeven
waar u zich kunt afmelden is dat ook waardevolle informatie. OPTA heeft
zoveel mogelijk gegevens nodig om de afzender te kunnnen opsporen. Heeft
u een fax ontvangen waarvan u denkt dat de hele inhoud interessant is
voor OPTA? Stuur deze dan via e-mail aan spamaanbedrijven@opta.nl.
Spam gekregen van een afzender buiten Nederland? Meld uw klacht
dan bij Spamcop.net.
Lees meer tips en aanwijzingen in het
stappenplan tegen spam.